.  » αρχική σελίδα

 :: Επιλέξτε θέμα προς προβολή ::

σαπουνόπερα του πλούτου ή ελληνική τραγωδία;

  

aulaia400

ΩΝΑΣΗΣ-ΛΙΒΑΝΟΥ-ΚΑΛΛΑΣ-ΜΕΝΕΓΚΙΝΙ-ΤΣΟΡΤΣΙΛ- ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ-ΜΕΝΤΕΡΕΣ πρωταγωνιστές ή γκεστ σταρ - οι χωρίς πλούτο και φήμη, θεατές...

 Όλος ο θίασος  βρίσκεται επί σκηνής... Το λιμπρέτο γραμμένο από την ειμαρμένη, θα αρχίσει  με  σαμπάνια και χαρούμενη μουσική που στα 16 χρόνια που περιγράφει, θα καταλήξει σε φαρμάκι και θρήνο... Ο ρεπόρτερ που είδε όλο το έργο δεν ξέρει αν πρέπει να το χαρακτηρίσει κοσμοπολίτικη σαπουνόπερα ή αρχαία ελληνική τραγωδία...  Η αυλαία ανοίγει με σκηνικό την  θαλαμηγό "Χριστίνα" και την Αγιασοφιά...

agiasofia299xristina299

 

  

    

ASO ο ανατολίτης 1205989774.jpg

Bigday23

Κάποτε είχα πει στον Ωνάση : Τι ανάγκη έχετε εσείς, εξασφαλίσατε το πλούτο σε πέντε γενιές απογόνων σας.
Είχε χαμογελάσει, τσίμπισε λίγη φέτα, κατάπιε μιά γουλιά ούζο, έβγαλε τα μαύρα γυαλιά του (σπάνια τα βγαζε)   και με κοίταξε κατάματα: “Τι λες  άνθρωπέ μου; Θα ρθεί μέρα, που η απληστεία της ιδιοκτησίας, του πλούτου και της έπαρσης θα αποθηκευτεί στις τράπεζες, στις πολυεθνικές και σε τόσους λίγους κατέχοντες, που οι πολλοί μη έχοντες θα ξεσπάσουν σαν θεομηνία που θα κάνει τη ζωή των ολίγων κατεχόντων κόλαση…” -Μα υπάρχει και ο κομμουνισμός, η ελπίδα των κολασμένων, τόλμησα να σχολιάσω… Με ξανακοίταξε, τράβηξε μια εισπνοή καπνό και είπε: “Μεγάλες ιδέες πάντα υπήρχαν, μικροί όμως οι άνθρωποι να τις γονιμοποιήσουν δημιουργικά…”

η κρουαζιέρα  που έφερε OnasKall

τα πάνω-κάτω.....

η αυλαία ανοίγει κι΄ο καθένας στο ρόλο του... 

 Όλα μοιάζουν με λιμπρέτο όπερας, όπως δείχνει αυτό το σκαρίφημα που βρήκε ο ναύκληρος της "Χριστίνας" Γιωργάκης Ζαχαριάς στη καμπίνα του σερ Ουίνστον. Το είχε σκαρώσει ο πατέρας της Νίκης ή ο μικρός Αλέξανδρος, που είχε χαρτιά και operaskitsoκραγιόνια, αλλά συνήθως  ιχνογραφούσε  αεροπλάνα, αυτοκίνητα φόρμουλας 1 και ταχύπλοα σκάφη; Μάλλον είναι του Τσόρτσιλ, που μπροστά στην Άγια Σοφιά, έχει βάλει σοπράνο (Κάλλας), τενόρο (Ωνάσης), βαρύτονο (Αθηναγόρας) και βαθύφωνο (Μενεγκίνι)... Κάποιες βασικές άριες από αυτή την όπερα του πλούτου, της χλιδής, του kall.tcortc.ερωτικού πάθους και του θανάτου, θα προσπαθήσω να σας εξιστορήσω  κι΄αν έχετε την προδιάθεση και κυρίως την ευαισθησία, θα τις απολαύσετε κι΄εσείς... Ο γερο Τσόρτσιλ δεν είχε ιδέα για το κόλπο που ετοίμαζε ο Ωνάσης, να ξελογιάσει την Κάλλας και να πάρει εκδίκηση από τη γυναίκα του, που πίστευε ότι τον είχε κερατώσει με νεαρό πλέιμπόι...

(φωτο:Ο γερο Τσόρτσιλ ήδη βρίσκεται στη "Χριστίνα" και υποδέχεται καθιστός τη Μαρία Κάλλας, που του συστήνει ο Ωνάσης. Πίσω ο Μπατίστα Μενεγκίνι. Στην ένθετη φωτο ο Τσόρτσιλ στο τζιπ, που είχε στη θαλαμηγό ο κροίσος για τις μετακινήσεις  του Πατέρα της νίκης.) 

 

στην Αγια Σοφιά agiasofia300

 

(αποσπάσματα κειμένων βιβλίων μου)

Αύγουστος 1959

Ο Ωνάσης με την γυναίκα του Τίνα φιλοξενούν στη θαλαμηγό τους «Χριστίνα» τον απόμαχο πιά «Πατέρα της Νίκης» Ουίνστον Τσόρτσιλ με την οικογένειά του και τη διάσημη υψίφωνο της όπερας Μαρία Κάλλας με το σύζυγό της Μπατίστα Μενεγκίνι. Ο κροίσος δεν δείχνει εξ αρχής τις...κατακτητικές  προθέσεις του, μπροστά μάλιστα σ΄ένα φιλύποπτο σύζυγο, που δεν ξεχνάει ONAStrioεκείνο το θερμό εναγκαλισμό στη γυναίκα του πριν λίγο καιρό στο ξενοδοχείο Ντόρτσεστερ του Λονδίνου. Ο κροίσος είχε δώσει δεξίωση προς τιμη της ντίβας, που την υποδέχτηκε με εναγκαλισμό.

 (Προσέξτε τη φωτογραφία: Η Κάλλας σάντουιτς ανάμεσα σε θαυμαστή και σύζυγο, που η ματιά του αναρωτιέται ποιός ο σκοπός του Ωνάση, που ξαφνικά έγινε θαυμαστής της γυναίκας του... Η φωτογραφία πουλήθηκε πανάκριβα στο περιοδικό "Παρι Ματς" κι΄όταν έγινε γνωστός ο δεσμός Κάλλας-Ωνάση, δημοσιεύτηκε σε όλο τον κόσμο.)

 Ο αρχοντοχωριάτης Ιταλός δεν το είχε χάψει από τότε, πως ήταν ενθουσιασμός ακροατή προς καλλιτέχνιδα, γιατί σε σχετικές ερωτήσεις του κατάλαβε ότι ο Έλληνας δεν σκάμπαζε από όπερα... Αλλά και η Τίνα, γυναίκα του Άρη, τίποτα δεν είχε καταλάβει για το καταχθόνιο σχέδιο του άντρα της και αμέσως έδειξε τον θαυμασμό της για την ντίβα και όταν επισκεφθήκανε τους Δελφούς, είχε γίνει φίλη της. Όσο για την TinaMariaΜαρία, που είχε αντικρούσει το φόβο του άντρα της, ότι σε μιά πολυήμερη κρουαζιέρα θα κινδύνευε η φωνή της από την αλμύρα της θάλασσας, κάτι υποψιαζότανε, αλλά όταν γνώρισε την ομορφότερή της Τίνα,ξέχασε κάθε πονηρή σκέψη...  Μετά κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά η πολυτελέστερη και γνωστότερη θαλαμηγός του κόσμου, φτάνει στη Κωνσταντινούπολη.

 Όταν η θαλαμηγός άραξε στη Βασιλίδα των πόλεων, όλοι ήσαν μιά ευχάριστη και αξιοπρεπής παρέα, με τους φωτογράφους να στρέφουν τα φλας πάνω στον θρυλικό πατέρα της νίκης και να αγνοούν τους υπόλοιπους, ακόμη και την ντίβα της όπερας. 

 Οι τουρκικές εφημερίδες εκείνης της εποχής γράφουν πως όταν οι προσκεκλημένοι του Ωνάση στη θαλαμηγό του, επισκεφθήκανε το ιστορικό ανάκτορο Τοπ Καπί, η Μαρία Κόλλας συγκινήθηκε. Και σε μια στιγμή άρχισε να τραγουδάει μια άρια από την «Αρπαγή απο το Σεράι»... Αυτό έγινε όταν ο διευθυντής του μουσείου ξεναγούσε τους διάσημους επισκέπτες στις μεγαλοπρεπείς αίθουσες του χαρεμιού... 0 'Αρης τής έδωσε το μαντήλι του να σκουπίσει τα μάτια της... Η σειρά του μεγαλοεφοπλιοτή να συγκινηθεί κι΄αυτός, ήρθε όταν επισκεφθήκανε τον Πατριάρχη Αθηναγόρα στο παλό κτίριο του Οικουμενικού μεγάρου, όπου στεγάζεται η Κεφαλή της Ορθοδοξίας. Του ασπάστηκε το χέρι συγκινημένος. Δοκίμασαν όλοι γλυκό του κου­ταλιού, εκτός από τον Ωνάση που ήπιε καφέ... Ο Έλληνας Athinagorasκροίσος θέλησε να δώσει μια επιταγή, λέγοντας: «Για την ανακαίνιση των Πατριαχείων, Παναγιώτατε...», αλλά η πανύψηλη βιβλική κολόνα κούνησε το κεφάλι: «Οι Τούρκοι δε μας επιτρέπουν παρά μικρές επιδιορθώσεις, όσες αρκούν για να μην καταρρεύσει το κτίριο». «Τότε για τους πτωχούς σας, Παναγιώτατε», είπε ο Αριστοτέλης που παιδί τον φώναζαν Αρίστο και τώρα η σκέψη του γύριζε πίσω στα σχολικά του χρόνια, σε μιά εικοστή πέμπτη Μαρτίου, που ο πατέρας του του μιλούσε για την εθνική παλιγγενεσία: 

«Κάποτε ήμουν αγνός και φοβισμένος σαν αρνάκι... Οι λύκοι έσκουζαν γύρω από τα αγριεμένα πρόβατα... Έλληνες και Τούρ­κοι... Πρόβατα ματωμένα και λύκοι που έγλειφαν το αίμα τους... Οι παπάδες κρατούσαν στο ένα χέρι το Σταυρό και στ' άλλο το ντουφέκι... Ήταν δάσκαλοι, θρησκευόμενοι και πολεμιστές... Έτσι κρατήσαμε τετρακόσια χρόνια...»

 Όταν προσκάλεσε τον Πατριάρχη στη «Χριστίνα» για δείπνο, παρακάλεσε  τους κυρίους  να ντυθούν σοβαρά και τις κυρίες σεμνά. Δεν ήταν θρησκό­ληπτος ο Ωνάσης, σαν άλλους πλούσιους Έλληνες, όπως τους αδελφούς Σκούρα και Πάππας, που φιλούσαν στη σειρά τις εικόνες και σταυροκοπιόντουσαν συνεχώς. Έτρεφε όμως βαθιά μέσα του  πίστη για όσα τον είχε διδάξει η γιαγιά του Γεσθημανή... Και ο Πατριάρχης ήταν το μπροστοκρίαρο ενός ελληνορθόδοξου ποι­μνίου...  Μακριά, ο τρούλος της Αγια-Σοφιάς και οι επιπρόσθετοι μιναρέ­δες, που δείχνουν ότι το Βυζάντιο δεν υπάρχει πιά, παρά μόνο ο νέος αφέντης... Η «Χριστίνα», κατάφωτη, δέχεται τον πρωθυπουργό Μεντερές και τον υπουργό Εξωτερικών Ζορλού. Έχουν έρθει να υποβάλουν τα σέβη τους στον Τσόρτσιλ, τον βετεράνο πιά "πατέρα της νίκης". Όταν ο Άρης αναζητάει τη ντίβα, που οι υψηλοί καλεσμένοι του ανυπομονούν  να γνωρίσουν, ο Μενεγκίνι   του λέει ότι είναι στη καμπίνα της, αναστατωμένη από τη στιγμή που είδε την Αγία Σοφία αιχμάλωτη στους μιναρέδες... Καταβαίνει ο ίδιος και την συνοδεύει στη πρύμνη, όπου βρίσκονται οι καλεσμένοι του.

Στο δείπνο ο Ωνάσης καταπλήσσει τους πάντες  με τα καλά τούρκικα που έχει μάθει από τη γιαγιά του αλλά και στο σχολείο. Η Κάλλας μένει μ' ανοιχτό το στόμα καθώς τον ακούει να μιλάει, στην ίδια συντρο­φιά, αγγλικά με τον

OnasKaramanl

Τσόρτσιλ, ιταλικά με τον άντρα της, τούρκικα με τον Μεντερές, γαλλικά με τον Ζορλού και τον σεφ της κουζί­νας, αργκό ελληνικά με την ίδια, που τα περισσότερα δεν τα καταλάβαινε η σπουδασμένη στ' αγγλικά κολέγια Τίνα... Και μη ξεχνάμε ότι και η Κάλλας μιλούσε τρεις φλώσσες και τα καλά αργκό της οφείλονται στα χρόνια της κατοχής, που είχε περάσει στην Αθήνα.

Φωτογραφία αρχείου:

Πριν το ταξίδι στη Κωνσταντινούπολι (30 Ιουλίου 1959) ο πρωθυπουργός Κ.Καραμανλής και η σύζυγός του Αμαλία, ανεβαίνουν στη "Χριστίνα" για να υποβάλουν τα σέβη τους στον Ουίνστον Τσόρτσιλ. Τους υποδέχεται στην άκατο ο Ωνάσης.   

  

 

προστέθηκε στις: 27 Μαρ 2005

στη Σμύρνη  μετά 37 χρόνια!

 

Smirnikatastr

 

Πριν προχωρήσω στην επίσκεψη του Ωνάση στη Σμύρνη, μετά 37 χρόνια, παραθέτω τι μου είχε πει σχετικά: <<Όταν εγκατέλειπα τη φλεγόμενη Σμύρνη ένιωθα σαν τον κόμη Μοντεκρίστο...Ήθελα να βρω ένα θησαυρό αμύθητης αξίας και να επιστρέψω παντοδύναμος να εκδικηθώ αυτούς που κρέμασαν τον θείο μου, σκότωσαν τους Έλληνες, έκαψαν τα σπίτια μας...  Αυτόν τον θησαυρό τον δημιούργησα μόνος μου και είδα δυνατούς της Γης, πολιτικούς, πρίγκιπες, καλλιτέχνες, να υποκλίνονται μπροστά μου, όπως και όμορφες και διάσημες γυναίκες... Έχω τη ψευδαίσθηση ότι κυβερνάω από το γραφείο μου ωκεανούς και ουρανούς, αλλά συχνά πατώντας στο χώμα, που το νιώθω πιό οικείο και δυνατό από άσφαλτο, τσιμέντο, μάρμαρο, συνειδητοποιώ ότι δεν είμαι παρά κόκκος άμμου του σύμπαντος... Το ίδιο ένιωσα κι΄όταν ξαναπάτησα το χώμα της γενέθλιας πόλης μου...>> 

 Καθώς η θαλαμηγός πλησιάζει στη Σμύρνη,  ο Σμυρνιός νιώθει να πεταρίζει η καρδιά του. Φέρνει στο νου τους τις εικόνες της φωτιάς, της καταστροφής, του θανάτου, του ξερριζωμού αυτών που γλίτωσαν από τη Μικρασιατική λαίλαπα. Η Κάλλας καταλαβαίνει τη ταραχή του  κι΄ενώ όλοι κοιμούνται στις καμπίνες, τυλιγμένη σ΄ένα σάλι, στη πρύμνη, διακρίνει   στο βάθος του σκοτεινού ορίζοντα ν΄ αχνοδιαγράφονται τα φώτα της βασανισμένης πολιτείας, που πριν 37 χρόνια ήταν το ελληνικό στολίδι της Μικρασίας. Ο Ωνάσης, που της  είχε ζητήσει να τον λέει Αρίστο,  όσο πλησιάζουν  νιώθει συγκίνηση και ταραχή, κατεβαίνει από τη καμπίνα του που βρίσκεται στο πιλοτήριο  και της δείχνει μιά από τις τρείς πελώριες ψάθινες πολυθρόνες στη πρύμνη και κάθεται κι΄αυτός στη διπλανή, με το χέρι του με το ποτήρι ουίσκυ, να τρέμει... Ο ναύτης Γιωργάκης Ζαχαριάς, επιφορτισμένος να συνοδεύει την επίσημη καλεσμένη και να εκπληρώνει κάθε επιθυμία της, στέκεται παράμερα... Σε λίγο του γνέφει  να συνοδέψει την κυρία Κάλλας ως τη καμπίνα της. Σηκώνονται, της φιλάει το χέρι κι΄ανεβαίνει στη γέφυρα, θέλει νά ναι εκεί όταν το σκάφος θα ρίξει άγκυρα. Ένα πλεούμενο του Λιμενικού με διαταγή του λιμενάρχη, προηγείται με προβολέα, το σκάφος σβύνει τις μηχανές, πέφτει η άγκυρα, αλλά ο Σμυρνιός ανυπομονεί να βγει στην ακτή... 

Smirni9Smirni1 Smirni2 SmirnikabanarSmirni3 Smirni4 

 

    Φωτογραφίες της Σμύρνης και το καμπαναριό του ιερού ναού της Αγίας Φωτεινής,που  υπάρχει σε πιστή αντιγραφή-κατασκευή του Ιδρύματος Ωνάση, στην ομώνυμη εκκλησία  στη Νέα Σμύρνη.

Ο Αρίστος, έχει κανονίσει να βγει στη προκυμαία με τη βενζινάκατό του, με άνωθεν διαταγή το Λιμενικό να τον προστατεύει διακριτικά. Με τη συνοδεία δυο ναυτών του, πατάει τη γενέθλια γη   αργά τη νύχτα, μέσα στο σκοτάδι και στη σιωπή.  Συγκινημένος περπατάει  στη γη που είχε εγκαταλείψει μια χαώδη νύχτα του 1922, ενώ είχαν κρεμάσει  το θείο του Αλέξανδρο και ο πατέρας του βρισκόταν στη φυλακή... Τότε μύριζε κάπνα, με τα αποκαίδια στον αέρα, άκουγε τουφεκιές και οιμογές και πατούσε στα αίματα σφαγμένων. Τώρα όλα είναι ήσυχα, όλοι κοιμούνται και το πρωί θα διαβάσουν στις εφημερίδες ότι ο πλουσιότερος Σμυρνιός του κόσμου βρίσκεται στη γενέθλια πόλη του... Άν έβγαινε το πρωί ίσως να τον παραμόνευαν οι φωτογράφοι, τώρα τον προστατεύουν διακριτικά κάποιοι χωροφυλάκοι...   

 Αφήνει τους δύο ναύτες του στη βενζινάκατο και προχωράει μόνος στη πόλη... Βρίσκει εύκολα, αν κι όλα έχουν αλλάξει, την περιοχή του παλιού κτιρίου το Χάνι του Βεζύρη, όπου ο πατέρας του διατηρούσε γραφείο και αποθήκες για τα εμπόρια του...  Περνάει έξω από την  Ευαγγελική Σχολή, όπου έμαθε γράμματα... Στέκεται στην ξεριζωμένη ελληνική γειτονιά... Αναμνήσεις συνταράσσουν τη σκέψη του... Εικόνες που δεν έχουν σβήσει στις αναμνήσεις ενός ανθρώπου που από κυνηγημένος πρόσφυγας, στέριωσε δικές του ρίζες, γιγάντιες περιουσίες στα τέσ­σερα σημεία της γης και στόλο σούπερ τάνκερ σε θάλασσες κι΄ωκεανούς! Κοντά ξημέρωμα επιστρέφει στη θαλαμηγό του εξουθενωμένος ψυχικά, αλλά και υπερήφανος που οι αρχές της πόλης τον προστατεύουν ως κόρη οφθαλμού... Ως που να μπεί στη βενζινάκατο, βλέπει σκιές ένστολων να τον παρακολουθούν διακριτικά, αλλά μόλις στρέφει το κεφάλι κατά κει,  στέκονται σούζα και φέρνουν το χέρι στο γείσο του καπέλου τους... Του τό χε πει ευγενικά και ο πρωθυπουργός της χώρας: Πασά μου εφέντη  Ωνάση, καλωσήρθες στη γενέθλια γη σου... Ανεβαίνει στη γέφυ­ρα... Παίρνει ένα μπουκάλι ουίσκι... Πατάει και το κουμπί στο μαγνητόφωνο με τη φωνή της Ρόζας Εσκενάζι, που κι αυτή δεν ξέρει τί ακριβώς είναι... Οβριά, Τούρκα, Ρωμιά; Τελικά όταν κάποτε του είχε τραγουδίσει το "γελεκάκι" κι΄ήπιαν τη τζούρα τους, το είχε ξεκαθαρίσει:  Σμυρνιά είμαι μπρε Αρίστο, Σμυρνιά με κεφαλαία γράμματα, όπως κι΄εσύ Σμυρνιός μάτια μου! Το τραγούδι του καίει τα σωθικά: Στο΄ πα και στο ξαναλέω στο γιαλό μην κατεβείς ο γιαλός φέρνει φουρτούνα θα σε πάρει να χαθείς... και μη μου στέλνεις γράμματα, γιατί γράμματα δεν ξέρω και με πιάνουνε τα κλάματα..   Αν εκείνη τη νύχτα  πήγαινε  κοντά του η Τίνα κι΄ έπεφτε στην αγκαλιά του, ίσως ο γάμος τους να σωζότανε... Τον περίμενε, όμως, με μια εσάρπα τυλιγμένη, η κυρία Μενεγκίνι, που μόλις τον είδε να γυρίζει συλλογισμένος, έτρεξε κοντά του... Μείνανε κουβεντιάζοντας ώσπου να φέξει, καθώς η θαλαμη­γός αργόπλεε ως το Καρατάσι, εκεί που μένανε πριν από 37 χρό­νια οι Ωνάσηδες... Ο Αριστος ήθελε να δει τη γενέτειρα του όπως εκείνο το πικροχάραμα, που την άφηνε κυνηγημένος... Έπινε γουλιά-γουλιά και μιλούσε φιλοσοφώντας: «Μαρίτσα, δεν έχει αξία τι έγινες στη ζωή σου, αλλά τι απο­λαμβάνεις από αυτήν».

Αρχές Σεπτεμβρίου, η Τίνα Ωνάση και ο Μπατίστα Μενεγκίνι, εξαγριωμένοι με τις περιποιήσεις και τις γλυκιές ματιές του αμφιτρίωνα στη ντίβα, ,  έχουν εγκαταλείψει τη «Χριστίνα», που αυλακώνει και πάλι το Ιό­νιο, έχοντας πάνω της έναν εκατομμυριούχο και μια πριμαντόνα, ερωτευμένους. Δεν τηρούν τα προσχήματα κι ίσως μάλιστα προ­καλούν επίτηδες τους δημοσιογράφους, τους φωτογράφους, την κοινή γνώμη... Παίζουνε το παιχνίδι των διασημοτήτων που το απολαμβάνουν οι ίδιοι, και το παρακολουθούν και το σχολιά­ζουν, από τις εφημερίδες, οι άλλοι... Έτσι έληξε η επιχείρηση γοήτρου που είχε προσχεδιάσει ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ο μεγιστάνας του πλούτου, ο κυρίαρχος  ωκεανών κι΄ άρπαγας γυναικών.

Bigday23

παγκόσμια αποκλειστική συνέντευξη πάνω στη θαλαμηγό "Χριστίνα"1959

 

    

 

   

προστέθηκε στις: 16 Μαρ 2008

 
 

:: αρχική :: προφίλ :: επικοινωνία :: εικόνες

© Δημήτρης Λιμπερόπουλος :: ...Webmaster