.  » αρχική σελίδα

 :: Επιλέξτε θέμα προς προβολή ::



ΑΧΙΛΛΕΣ ΜΑΔΡΑΣ



 Αχιλλέας Μαδράς πρωτοπόρος

   του σινεμά αλλά και  του κιτς

 

Ο Σπύρος Μελάς μου συστήνει - για να τον ξεφορτωθεί αυτός -   ένα  παχύσαρκο ηλικιωμένο με μπερέ και κάπα... Είναι ο πρωτοπόρος του βωβού κινηματογράφου Αχιλλέας  Μαδράς  που με οδηγεί στο σπίτι του και μου δείχνει τα  <<αριστουργήματά>> του. Αφελέστατα όλα : σενάριο, σκηνοθεσία, υποκριτική, γυρίσματα άρπα κόλλα...  Ο αυτοσχεδιασμός αντικαθιστά  και την υποτυπώδη ιστορία που θέλει να διηγηθεί. Προχειρότητα και  έμφαση διαχέονται παντού, ακόμη και  ένας Αιμίλιος Βεάκης, που υποδύεται τον λήσταρχο, διακωμωδείται οικτρά...

image092 Ο Αχιλλέας Μαδράς  γεννήθηκε στη Κωνσταντινούπολη το 1975 και σπόυδασε στo  Παρίσι,
όπου έπαιξε μεγάλους ρόλους κατά τον ίδιο, ρολάκια κατ΄ άλλους στο
θέατρο της Σάρα Μπερνάρ. Μετά πάει στο νεογέννητο Χόλιγουντ, όπου δεν
μπορεί να  σταδιοδρομήσει. Η
σωτηρία του είναι η συγκένρωση αποσπασμάτων επικαίρων από την
Μικρασιατική καταστροφή, που τα προβάλλει μαζί με τις πρωτόλειες ταινίες
του  Μαρία Πενταγιώτισσα ( 1928 )  και ο μάγος της Αθήνας ( 1930 ) στους ομογενείς. 
Ο Μαδράς που μοιάζει  φατσικά με τον διάσημο Γάλλο ηθοποιό Χάρυ Μπορ,  έρχεται στις εφημερίδες, σαν γέρικος ελέφαντας  που 
αναζητάει το κοι μητήρι του, αλλά και την υστεροφημία του.Τώρα που με
έχει στριμώξει στο σπίτι του μου λέει: Νεαρέ μου κάποιοι παλιοί με
θεωρούν ψώνιο της κινηματογραφικής πρωτοπορείας, αλλά εσύ θέλω να με
πάρεις στα σοβαρά και να αποκαταστήσεις την αμφιλεγόμενη φήμη  μου
.

Καθώς με βομβαρδίζει με στομφώδη λόγια, με φωτογραφίες  και αποσπάσματα ταινιών του, image088ταταλαβαίνω
πόσο έχει βασανιστεί αυτός ο γυρολόγος του σινεμά. Με μιά
κινηματογραφική μηχανή προβολής,   επίκαιρα της Μικρασιατικής
καταστροφής και τη βροντώδη φωνή του που περιγράφει τις ασπρόμαυρες
κινητές εικόνες, να γυρίζει από πολιτεία σε πολιτεία και να συγκεντρώνει
σε μια σκοτεινή αίθουσα, τους ομοψενείς που με δάκρυα βλέπουν αρχικά
τις νίκες και μετά την κατάρρευση των Ελλήνων...Όταν φεύγω με τις
σημειώσεις μου και τις φωτογραφίες, δεν μπορώ παρά να σκύψω και να του
φιλήσω το ρυτιδωμένο χέρι... Δεν έχει καμιά σχέση ότι σημειολογικά το σαρδάμ έχει προκύψει από την  αντιστροφή του ονόματός του Μαδράς. Για
μένα, έστω και τσαρλατάνος,  είναι πρωτοπόρος.  ( στη φωτογραφία ο
σιτεμένος Μαδράς, ως μάγος της Αθήνας και η πρωταγωνίστριά του ονόματι
Pαπουλίνα ) 

 image094  image090  image096

 Ο Μαδράς  αναφέρει
στα διαφημιστικά φυλλάδια των ταινιών του σκηνές που έχει φανταστεί
αλλά ουδέποτε θα γυριστούν. Χρησιμοποιεί και ημίγυμνες χορεύτριες
κι΄όμως προσελκύει  σοβαρούς σπόνσορες.
<< Τα πραγματικά ρούχα του Όθωνα, ο θρόνος, το στέμμα, το σκήπτρον του! >> διαφημίζονται στη ταινία, όπως  και η Τράπεζα Αθηνών με το μετοχικό κεφάλαιό της. 

 Όταν γράφω τη συνέντευξη του Μαδρά στο Εμπρός, μου λέει ο αρχισυντάκτης: Ώστε ξέρεις και από σινεμά ; Και μου αναθέτει κριτική ταινιών ! Στις πριβέ προβολές, συναντάω  την Ελένη Βλάχου και τη Ρωζίτα Σώκου. Επιστρατεύω τις γνώσεις μου από τη θητεία μου στο Ροζικλέρ  και κριτικάρω όχι με επίδειξη γνώσεων  αλλά  με συναίσθημα... Συμπαθητικούλης
είσαι εν τη αγνοία και τη αθωότητά σου, μου λέει η Βλάχου, που κρίνει
τις ταινίες με την σοβαρότητα ειδικού... Φεύγοντας από μιά προβολή  ( δεν
θυμάμαι σε ποιό φιλμ)  παίρνω θάρρος και τη ρωτάω  αν ο σκηνοθέτης
προχωράει πέρα από τον συγγραφέα  και με την  εκμετάλλευση
εικόνας και ήχου, απευθύνεται όχι σε αναγνώστη αλλά σε θεατή. Μου
απαντάει ότι, στο παλιό Χόλιγουντ, υπήρχε ένα τσιτάτο: Σκηνοθέτη μη
ξεχνάς ότι ο μέσος θεατής έχει νοημοσύνη  παιδιού...

image114Ο  Σπύρος  Μελάς, μέγας  δημοσιογράφος,  συγγραφέας, θεατράνθρωπος  και  ακαδημαϊκός ( στο  << Εμπρός >> )  ήταν  απρόβλεπτος  όταν  έβλεπε  ωραία  γυναίκα... Βρισκόμαστε  στους  << Ηνωμένους  φωτορεπόρτερς >>,  όταν  εμφανίζεται  η   κουκλάρα  Αμερικάνα  γυναίκα  ενός  φίλου  μου...  Την  βλέπει  και  μου  ψιθυρίζει, πες  της  ότι  είμαι  ο  πιο  ερωτικός  συγγραφέας,  της  το  λέω... Ευγενικά  του  ζητάει  ένα  αυτόγραφο... Πάρτο,  λέει,  την  αρπάζει  και  της  σκάει  ένα  ρουφηχτό  φιλί  στα  χείλια !  Και  ο  Μίμης  Φλώρος (  άσσος  να  αρπάζει  τις  γρήγορες  φάσεις  στα  γήπεδα ) αρπάζει  τη  φάση...   

 

προστέθηκε στις: Παρασκευή 19.12.2014

 
 

:: αρχική :: προφίλ :: επικοινωνία :: εικόνες

© Δημήτρης Λιμπερόπουλος :: ...Webmaster