.  » αρχική σελίδα

 :: Επιλέξτε θέμα προς προβολή ::



ΖΩΖΩ ΝΤΑΛΜΑΣ




Iστοσελίδα αφιερωμένη από τον δημιουργό της στους ρεπόρτερ μιάς εποχής που αγωνιζόντουσαν, όπως οι τότε τερματοφύλακες, σε γήπεδα χωρίς γκαζόν σαν πέτρα... Κείμενα, φωτογραφίες, ντοκουμέντα, αναμνήσεις, για προσωπικότητες και πρόσωπα που συνέθεσαν το παζλ του 20ού αιώνα Μάταιος ο κόσμος που ζούμε, ματαιοδοξία και η υστεροφημία μέσω μιάς ιστοσελίδας  

zozoΗ Ζωζώ Νταλμάς, πρωταγωνίστρια της ελληνικής (και αργότερα και της τουρκικής) οπερέτας υπήρξε ερωμένη πρίγκιπα στην Αίγυπτο, που κατά τη στιγμή που έβγαινε στη σκηνή  πλημμύριζαν την αίθουσα λουλούδια και περιστέρια... Και μετά, ο δημιουργός  του νεώτερου τουρκικού κράτους Ατατούρκ, την εγκατέστησε σε πτέρυγα του ανακτόρου Ντολμά Μπαξέ, με προσωπικό, λακέδες, μαγείρους, καμαριέρες, με Ρολς Ρόις  και προσωπική φρουρά... Θα την ακούσετε να λέει αρκετά, αν κάνετε ΚΛΙΚ και μετά άλλο ένα στην υπόδειξη   <<ανοιγμα>>: 

8.00mb

 Η Ζωζώ Νταλμάς περιγράφει το δεσμό της με τον Κεμάλ Ατατούρκ.

1.47mb

 

Η Ζωζώ Νταλμάς καταλήγει σε ένα τραγούδι που λέει η ίδια.

Μακροχρόνια ερωμένη του Κεμάλ Ατατούρκ, μήπως και κατάσκοπος του Ελευθερίου Βενιζέλου;

 

Τα τσιγάρα Sante είχαν τη φωτογραφία της

ZOZO350Ζωζώ Νταλμάς  εξομολόγηση...

Η Ζωζώ Νταλμάς, κυρίως λόγω του μακροχρόνιου δεσμού της  με τον Κεμάλ Ατατούρκ, είναι  ένα από τα ενδιαφέροντα  πρόσωπα που μου έδωσαν  συνέντευξη, μαγνητοφωνημένη μάλιστα. Με  αυθορμητισμό και φιλαρέσκεια, η παλιά πρωταγωνίστρια  της ελληνικής  και της τουρκικής οπερέτας, μου αποκαλύπτει  τη ζωή της  από νεαρή χορεύτρια  στη Θεσαλονίκη, όταν παντρεύτηκε ένα νεαρό αεροπόρο, για να "πετάξει" αργότερα ως βασίλισσα της οπερέτας σε οντάδες  παλατιών  της Αιγύπτου και της Τουρκίας… 

ZOZO40

Ήταν την  δεκαετία του 50 όταν η ίδια μου τηλεφώνησε και μου ζήτησε να μου αποκαλύψει μερικά μυστικά από τη ζωή της και κυρίως για τη σχέση της με τον Κεμάλ Ατατούρκ. Πήγα στο σπίτι της  (νομίζω κάπου στη Κυψέλη) με το μαγνητόφωνο και βρήκα μια ηλικιωμένη κομψή κυρία , που ζούσε με την παλαιομοδίτικη γκαρνταρόμπα της, το άρωμα Σανέλ 5 και τις αναμνήσεις του παρελθόντος, τότε που ήταν πρωταγωνίστρια όχι μόνο της  ελληνικής αλλά και της τουρκικής  οπερέτας, θεατρικό είδος που είχε εκλείψει… Με μαύρα γυαλιά, για να κρύβει τα κουρασμένα μάτια της, και με συνεχή στήριξη των χεριών της στο καναπέ, ώστε να μένει αλύγιστη σαν άγαλμα, μιλούσε όχι τόσο σε μένα, όσο στο μέλλον για το παρελθόν της... "Θέλω ο κόσμος να μη με ξεχάσει τυλιγμένη στη ναφθαλίνη, αλλά ούτε να με θυμάται ως αγαπημένη του Ατατούρκ, αλλά ως μιά  όμορφη και λαμπερή πρωταγωνίστρια του θεάτρου και συνεπή Ελληνίδα" μου είπε και πρόσθεσε: "Τότε τραγουδούσαμε χωρίς  αυτό το σατανικό εφεύρημα, που δίνει σήμερα φωνή στις άφωνες"... Όχι όμως και ομορφιά στις άσχημες, έκανα να χαριτολογήσω, αλλά με διόρθωσε: " Σήμερα κι΄αυτό γίνεται στα ινστιτούτα και στα χειρουργεία..." Αυτά εκτός μικροφώνου και μετά πάτησα το κουμπί, για να ακολουθήσει η εξομολόγηση-χείμαρρος  της σταρ που το παράπονό της ήταν ότι έζησε με χλιδή σε παλάτια, αλλά σε εποχή που δεν είχε παπαράτσι...     

Η Νταλμάς σαν αραγμένη  τρικάταρτη παροπλισμένη φρεγάτα, με μαζεμένα τα ιστία, θύμιζε απέραντες  θάλασσες και πελώρια κύματα, που είχε διαβεί με  καπετάνιους που είχαν σεντούκια γεμάτα γρόσια, χρυσάφι, διαμάντια και την έραιναν μ΄αυτά… Δυστυχώς κανένας σεναριογράφος ή σκηνοθέτης δεν σκέφτηκε να αναβιώσει τη ζωή και τη καριέρα αυτής της θρυλικής ερωμένης που κοιμήθηκε σε κρεβάτια από ελεφαντόδοτο  και σμάλτο, σε μεταξωτά σεντόνια και πουπουλένια μαξιλάρια, σε αγκαλιές βασιλιάδων της Ανατολής, πριγκίπων, πασάδων, με αποκορύφωμα εκείνη του δημιουργού του σύγχρονου τουρκικού κράτους… Μετά τον τελευταίο σουλτάνο μόνο η Ζωζώ κοιμήθηκε για καιρό στο παλάτι του Ντολμά Μπαχτσέ, με κουστωδία θεραπενίδων… « Έπινα γαλλική σαμπάνια, μασούσα αρωματική χιώτικη μαστίχα, γευόμουνα πολίτικο λουκούμι και ταούκιοκτσού, μπανιαριζόμουνα σε απόσταγμα από ροδοπέταλα, ακούγοντας στο γραμμόφωνο οπερέτες και αμανέδες…»

    Γεννήθηκε  στην Πόλη το 1905, μεγάλωσε  στη Θεσαλονίκη. Έμαθε πιάνο, τραγούδι και χορό στο «Ωδείον Γρεκού» και μετά, πήρε κάποια μαθήματα  στο Μιλάνο, ίσως γιατί φιλοδοξούσε να γίνει τραγουδίστρια της όπερας. Ξεκίνησε  ως χορεύτρια στη μακεδονική πρωτεύουσα με τον θίασο `Ενκελ («Πριγκίπισσα της Τσάρντας») και μετά με τον ίδιο θίασο  ήρθε στην Αθήνα, για να γίνει σουμπρέτα και πρωταγωνίστρια και να γνωρίσει την αποθέωση σε τουρνέ στην Αίγυπτο, όπου έγινε μήλο της έριδος πριγκίπων…

 Συνεργάστηκε ως ηθοποιός της οπερέτας και της επιθεώρησης  με μεγάλα ονόματα, έγινε θιασάρχης, πρωταγωνίστησε σε θέατρο που έφερε το όνομά της και ταξίδεψε  δίνοντας συναυλίες τραγουδιού, χόρευε κι΄όλας,   στα πέρατα της οικουμένης, όπου υπήρχαν παροικίες Ελλήνων. Πρωταγωνίστησε και στη τουρκική οπερέτα  την εποχή που ήταν ερωμένη του Κεμάλ Ατατούρκ.  Έπαιξε σε επτά κινηματογραφικές ταινίες, γυρισμένες στην Ελλάδα και κάποιες στη Τουρκία και στη Γαλλία. Κουβαρντού και σπάταλη, απεχώρησε από τη σκηνή το 1957 και πέθανε στην Αθήνα (2.8.1988) πάμπτωχη και ξεχασμένη σε οίκο ευγηρίας. Λένε πως την κηδεία της έκανε ένας παλιός χορευτής και θαυμαστής της, ο Δημήτρης Ιβάνωφ.

 Κεμάλ : Τοποθέτησα  τους  οθωμανούς  πρόσφυγες  των Βαλκανικών  πολέμων  σε  περιοχές  της  Μικρασίας,  όπου  κυριαρχεί  το  ελληνικό  στοιχείο. Εκεί  δηλαδή  που  οι  Έλληνες  των  πόλεων  και  των  κεφαλοχωριών   κατείχαν  την  περισσότερη  γη, διαφέντευαν  το  εμπόριο  και  είχαν  τους  Τούρκους   σκαφτιάδες, χαμάληδες,  βαστάζους  και  υπηρέτες... Ο  Ελευθέριος  Βενιζέλος,  μετά  τις  νίκες  του  ελληνικού  στρατού  στους  Βαλκανικούς  πολέμους,  παρασύρθηκε  από  τους   συμμάχους  του  στον  Β παγκόσμιο  πόλεμο  Αγγλογάλλους,  ότι  τώρα  είναι  η  ευκαιρία  να  ξαναπάρετε  την  Πόλη.  Αποβιβάστηκε  ο  ελληνικός  στρατός  στη  Σμύρνη...  και  ξεκίνησε  η  αντίστροφη  μέτρηση  της  Μικρασιατικής  καταστροφής. 

kemal atat.2  kemal atat.3

Σκόρπισε τα μπριλάντια και πέθανε έρημη και πάμπτωχη στο γηροκομείο...

Από την συνέντευξη θυμάμαι πιο πολύ τις λεπτομέρειες από την περιγραφή που μου έκανε όταν ο Κεμάλ Ατατούρκ,  μπροστά στους καλεσμένους του ( υπουργούς και πασάδες) σε τσακίρ κέφι,  την ανέβασε   σε ένα  απλόχωρο τραπέζι για να λικνιστεί  στο χορό της Σαλώμης, αφαιρόντας από πάνω της ένα-ένα τα πέπλα ώσπου να μείνει ημίγυμνη  και τον κραταιό κυβερνήτη της Τουρκίας να την ραίνει με λουλούδια… Και στη κρεβατοκάμαρα, να της ζητάει να του τραγουδήσει  «το γελεκάκι που φορείς» και να της εκμυστηρεύεται στα ελληνικά: «μπρε Ζωζώκα μου, πίστεψέ με, θαυμάζω  τους Έλληνες κι΄όχι τους μπουνταλάδες δικούς μου…».

Αναρωτιόμουν αν ήταν αλήθεια ή ήθελε να δικαιολογήσει τη σχέση της με τον Ατατούρκ, όταν μου έλεγε  ότι όταν επέστρεφε από την Τουρκία, την καλούσε  ιεροκρυφίως ο Ελευθέριος Βενιζέλος και την ρωτούσε διάφορα πράγματα. Με λίγα λόγια υπερηφανευόταν γιατί είχε βρεθεί  στην αγκαλιά του Κεμάλ αλλά και  στην υπηρεσία της Ελλάδας… Μου είχε πει: «Μη τα γράψεις αυτά μάτια  μου, γιατί κατάσκοπος δεν ήμουνα, Ελληνίδα ήμουνα…Και τα διαμάντια και τα χρυσαφικά που με γέμισαν Αιγύπτιοι πρίγκιπες και Τούρκοι πασάδες, στην οικογένειά μου και  σε φτωχά κορίτσια τα μοίρασα…»

ZozoD

(ΕΘΝΟΣ 11 Μαρτίου 1991)

 


προστέθηκε στις: Τετάρτη 19.11.2014

 
 

:: αρχική :: προφίλ :: επικοινωνία :: εικόνες

© Δημήτρης Λιμπερόπουλος :: ...Webmaster